- W ciągu najbliższych lat w polskich przedsiębiorstwach rodzinnych będzie następowało wiele procesów sukcesyjnych. Eksplozja przedsiębiorczości lat 90. skutkuje tym, że mamy tak dużo 30-letnich firm, które będą przechodziły w nowe ręce. Warto zadbać o odpowiednie przygotowanie sukcesorów do przejęcia rodzinnego biznesu, a Akademia Sukcesora to najlepszy z możliwych wyborów. Tutaj kompleksowo przygotowujemy uczestników do pełnienia roli lidera w przyszłości – mówi dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego i inicjator Akademii Sukcesora.
Akademia Sukcesora staje się początkiem biznesowej przygody dla wielu młodych sukcesorów dorastających pod czujnym okiem rodziców. - Moi rodzice patrzą teraz na mnie bardziej przychylnie i poważniej mnie obierają, ponieważ wiedzą do czego dążę i wiąże swoją przyszłość z firmą – mówi Ewa Bukowiec sukcesorka w Meblobuk Sp.j. Dziewięciomiesięczna przygoda uczestników Akademii Sukcesora rozpoczyna się już w styczniu 2020. Zaczynają od zjazdu w Poznaniu - to dwudniowe spotkanie, podczas którego odbędzie się intensywny warsztat, którego celem jest zrozumienie dynamiki biznesu i rodziny. Sukcesorzy poznają mistrzowskie strategie metodologii Family & Business Strategy. Na uczestników czeka mnóstwo merytorycznej wiedzy i pozytywnych emocji, które są wstępem do intensywnej pracy w ciągu całego programu.
Sukcesorzy poczują i doświadczą, co to znaczy budować firmę, stawiać czoła wyzwaniom biznesowym i odpowiadać na wymogi rynku. Dowiedzą się, czym jest model biznesowy, jak go konstruować, na czym opierać przewagę konkurencyjną. Nauczą się analizować otoczenie rynkowe i siły oddziałujące w sektorze rodzinnego biznesu, określą pozycję strategiczną przedsiębiorstwa. Dowiedzą się, jak podnieść efektywność strategiczną rodzinnej firmy i jak konsekwentnie realizować strategię. Równocześnie czując, jak na każdy biznes może oddziaływać rodzina. Być może po raz pierwszy w życiu spojrzą na swój biznes z perspektywy inwestora, jak i rodzica.
Zapraszając do udziału w programie Mentorów – właścicieli podziwianych polskich przedsiębiorstw rodzinnych z wieloletnią tradycją, sukcesorzy otrzymują możliwość kształcenia się w siedzibach ich firm. Każdy z zaproszonych Mentorów jest gospodarzem jednego z ośmiu dwudniowych zjazdów. Spotkania zaplanowane są na piątki i soboty oraz soboty i niedziele. Każdy zjazd w siedzibie firmy Mentora rozpoczyna się od zwiedzenia firmy i poznania jej historii bezpośrednio od jej właściciela. Następnie ma miejsce część merytoryczna – prelekcja wygłaszana przez gospodarza odnosząca się do tematyki danego zjazdu. Po jej wysłuchaniu na uczestników czeka część praktycznych warsztatów, prowadzonych przez eksperta. - Zmieniam się na lepsze. Ta Akademia czyni cuda! – mówi Robert Podleś Junior, sukcesor w Cobi S.A.
W Akademii Sukcesora przewidziane są m.in. następujące zjazdy tematyczne:
SUKCES – ja… zrozumieć wyzwanie sukcesyjne
Zjazd ma na celu pokazanie sukcesorom, że proces sukcesji to nie tylko spotkanie z notariuszem i uregulowanie kwestii prawnych. Przyszły lider rodzinnego biznesu pozna model 4W, według którego sukcesja w przedsiębiorstwie rodzinnym to przekazywanie wiedzy, władzy, własności w oparciu o wspólne wartości. Misją Instytutu Biznesu Rodzinnego jest świadome przygotowanie następcy do podjęcia wyzwania – „ja sukcesor”. Podczas zjazdu sukcesorzy dowiedzą się, jakie są kluczowe wyzwania w procesie sukcesji, przed jakimi stoją spadkobiercy polskich i zagranicznych firm. Przedstawione zostaną dobre praktyki efektywnej komunikacji międzypokoleniowej. Sukcesor zdiagnozuje swoje kompetencje i zyska większą samoświadomość, by móc szlifować własne talenty. Pozna i zrozumie paradoks systemu rodzinno-biznesowego.
Różnice pokoleniowe i role w firmie rodzinnej
Tematyka, która dokładnie wyjaśnia specyfikę kultury organizacyjnej firmy rodzinnej. Różnice pokoleniowe między członkami rodziny biznesowej i pracownikami często bywają powodem waśni. Jak wykorzystać różnice w światopoglądzie, by zbudować nić porozumienia, która pomoże osiągnąć pożądany cel? Sukcesorzy dowiedzą się, na czym polega rola nestora w kreowaniu wartości rodzinnych, jednocześnie odkrywając i definiując własny poziom wartości. Sukcesorzy rozwiną swoje umiejętności niezbędne do pełnienia roli przyszłego Lidera. Poznają Teorię Spirali Rozwoju – Spiral Dynamics wg Gravesa. Zdobędą umiejętność gospodarowania potencjałem własnego zespołu, prowadzenia sesji coachingu, umiejętności aktywnego słuchania.
Firma Rodzinna to marka – ja to marka! Jak opracować własną markę i skutecznie ją komunikować
Marka osobista w firmie rodzinnej pomaga zbudować wiarygodność biznesu i jego rozpoznawalność. Jest gwarancją jego unikalności. Stworzenie silnej marki osobistej, w dłuższej perspektywie czasowej, daje przewagę konkurencyjną w działaniach marketingowych czy sprzedażowych, co ma dziś wymierną wartość rynkową. Uczestnicy Akademii Sukcesora dowiedzą się, co składa się na personal branding w przedsiębiorstwie rodzinnym. Nauczą się, jak zadbać o autentyczność, spójność i zaufanie do marki osobistej, której posiadanie pomoże budować pozytywne relacje biznesowe.
Zarządzanie konfliktem
W przedsiębiorstwie rodzinnym, gdzie sfera zawodowa jest ściśle powiązana ze sferą rodzinną, konflikty są nieuniknione. Należy umiejętnie oddzielać relacje rodzinne i relacje firmowe, jednak w praktyce jest to bardzo trudne do osiągnięcia. Punkty styczne między rodziną, a przedsiębiorstwem określa się jako punkty newralgiczne, o których często nie mówi się otwarcie, gdyż dotyczą one bezpośrednio poszczególnych członków rodziny. Sukcesorzy zyskają świadomość tego, że konflikt może być również twórczy. Poznają rodzaje konfliktów powiązane z poszczególnymi etapami przekazywania władzy i własności. Dowiedzą się, jakie są najskuteczniejsze style rozwiązywania konfliktów i sposoby reakcji ludzi w sytuacjach konfliktowych. Nauczą się moderować konflikty i zdiagnozują własny styl działania w sytuacji konfliktowej. Zdobędą umiejętności efektywnego rozwiązywani...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem