Czy jest możliwe podejście proklienckie w windykacji?

Biznes i trendy

Jeszcze kilka lat temu termin „prokliencki” był jednym z najmniej spodziewanych określeń dla windykatora. Windykacja kojarzyła się przede wszystkim z trudnymi rozmowami, z presją i eskalacją konfliktu. Czy jest zatem możliwe połączenie skutecznego odzyskiwania długów z podejściem proklienckim? Ku zdziwieniu wielu osób kierujących się stereotypami – jest to nie tylko możliwe, ale wręcz konieczne w nowoczesnym biznesie.

Nowe standardy w windykacji 

W przeszłości działania windykacyjne koncentrowały się głównie na odzyskaniu pieniędzy za wszelką cenę. Szybkość i skuteczność działań były stawiane ponad etyką oraz relacjami, jakie dłużnik utrzymywał z windykatorem i wierzycielem. Z perspektywy wierzyciela takie podejście mogło wydawać się korzystne, ponieważ dłużnik był traktowany raczej jako problem do rozwiązania niż partner do dialogu. 

Dziś to podejście uległo zasadniczej zmianie. Wzrost znaczenia reputacji firm, rozwój technologii umożliwiającej szybki przepływ informacji oraz zmiany w postawach społecznych sprawiają, że coraz większy nacisk kładzie się na profesjonalizm, etykę i dialog.

Skuteczna windykacja nie polega dziś na jednostronnym nacisku, lecz na budowaniu rozwiązań akceptowalnych dla obu stron. Dłużnik nie jest już traktowany jak nieuczciwy kontrahent, lecz firma, która znalazła się w przejściowych trudnościach. Coraz większą popularność zdobywa windykacja, opierająca się na partnerskim podejściu i szukaniu rozwiązań umożliwiających dobrowolną spłatę zobowiązań.

Proklienckie podejście w windykacji to filozofia działania, która stawia na dialog, empatię i elastyczność. Choć głównym celem wciąż pozostaje odzyskanie należności, podejście to koncentruje się na szukaniu rozwiązań korzystnych dla obu stron. 

Dłużnik = klient

Zrozumienie potrzeb klienta jest kluczowe dla skutecznych działań sprzedażowych. Bez tego nie można także odpowiednio zadbać o klienta. Od niedawna ten trend zyskuje również na znaczeniu w działaniach windykacyjnych. Próbując zrozumieć sytuację dłużnika, okazując empatię i gotowość do rozmowy o rzeczywistych trudnościach, łatwiej znaleźć rozwiązania, które będą satysfakcjonujące dla wszystkich stron zaangażowanych w sprawę. Dzięki takiemu podejściu windykator staje się sprzymierzeńcem dłużnika, a nie jego wrogiem. Psychologia od dawna wskazuje, że chętniej podejmujemy działania dla osób, które darzymy sympatią, niż dla tych, które postrzegamy jako wrogów. Dlatego warto z dłużnikiem nawiązać relację opartą na pozytywnych wartościach. Dzięki temu nie będzie miał on podstaw do usprawiedliwiania braku płatności negatywną, agresywną postawą windykatora i wierzyciela.

Mówmy tak, by nas zrozumiano

Jasne i zrozumiałe przedstawien...

Wydanie jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy