Thermomix zakupiony na firmę? Co musisz wiedzieć, aby skorzystać na poniesionych kosztach

Optymalizacja podatkowych kosztów

W sytuacji braku kadry i czasu właściciele małych bistro, kawiarni czy firm cateringowych coraz częściej zastanawiają się, jak wykorzystać do pomocy urządzenie kuchenne Termomix. Oni w swojej branży doskonale wiedzą, jak ważny jest dobry sprzęt w kuchni. Dlatego Thermomix coraz częściej gości właśnie w takich miejscach.

Zakup Thermomixa kojarzy się głównie z zaspokojeniem potrzeb osobistych, domowych, jednak możliwy jest zakup na potrzeby firmy i jak najbardziej warto z tego skorzystać.

Jak to argumentować?
Ta inwestycja może znacząco wpłynąć na jakość pracy w kuchni. Wykorzystanie Thermomixa w działalności gastronomicznej może znacząco wpłynąć na efektywność pracy, jakość przygotowywanych potraw oraz optymalizację kosztów. W gastronomii służy do przygotowywania potraw, napojów, podgrzewania ich, przygotowywania ciast do poczęstunku gości w firmie itp. Wiele interpretacji wg nowego podejścia fiskusa uważa, iż Thermomix zakupiony na firmę można wliczyć w koszt uzyskania przychodu. Oznacza to, że ten zakup może obniżyć podstawę opodatkowania. Ważne jest przy tym, aby używanie urządzenia było ściśle związane z profilem prowadzonej działalności.

Najważniejsze pytania, jakie podatnik powinien sobie zadać przed zakupem Thermomixa do firmy, aby wyraźnie oddzielić wydatki osobiste od służbowych: 

  • Czy rodzaj prowadzonej działalności jest zgodny z takim wydatkiem? 
  • Czy działalność jest zbieżna z zakupem urządzenia?
  • Czy profil działalności jest zbieżny z zakupem urządzenia?
  • Czy firma zatrudnia pracowników?
  • Czy urządzenie będzie wykorzystywane wyłącznie w działalności, czy także prywatnie?
     

Już w roku 2014 r. pojawiały się pierwsze interpretacje, co oznacza, iż orzecznictwo w tym temacie ukształtowało się już wystarczająco pozytywnie dla podatników, aby bez problemów zaczęli rozważać korzystanie z kosztów działalności gospodarczej.

Jedna z ciekawszych interpretacji to interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2014 r. o sygn. IPTPB3/423-145/14-4/IR wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi. 

Jaki był wynik sporu z fiskusem? 
Stanowisko było pozytywne dla podatnika.

Jak wyglądał stan faktyczny opisujący okoliczności nabycia przedmiotowych sprzętów kuchennych? 
Spółka dokonała zakupu wyposażenia (tj. sprzętu RTV, AGD, m.in.: czajnik, zmywarka, kuchenka mikrofalowa, lodówka, płyta indukcyjna, mebli itd.) do części mieszkalnej nowo wybudowanego budynku usługowo-mieszkalnego obejmującego część biurową, w której na parterze znajdują się 3 pomieszczenia biurowe, toaleta i hol, oraz część mieszkalną, znajdującą się na poddaszu, w której znajdują się 3 pokoje, łazienka i aneks kuchenny połączony z holem. Budynek jest wykorzystywany przez spółkę zarówno do działalności gospodarczej wnioskodawcy, jak i do działalności socjalnej świadczonej przez spółkę na rzecz jej pracowników. Część mieszkalna będzie użytkowana przez prokurenta spółki i ewentualnie przez inne osoby związane z działalnością spółki.

Jakie warunki korzystania z budynku przedstawił podatnik w swoimi wniosku? 
Zgodnie z przywoływaną wyżej interpretacją wnioskodawca oświadczył, iż: Planowany okres wykorzystywania wyposażenia przez wnioskodawcę będzie przekraczał jeden rok. Wnioskodawca planuje wydatki na zakup wyposażenia zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania wyposażenia do używania lub dokonywać ich amortyzacji.

Wnioskodawca będzie uzyskiwał pożytki (przychody) w związku z udostępnianiem ww. osobom części socjalnej (mieszkalnej). W przypadku pracowników pożytki (przychody) będzie stanowiła praca pracownika, tzn. jej efekty w postaci wytworzonego przez pracowników towaru, który następnie będzie oferowany kontrahentom (klie...

Wydanie jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy